Over ons
Wie denken we wel niet dat we zijn?!
Bij A3 dagen we onszelf graag uit. En dat deden we ook bij het schrijven van deze ‘Wie zijn wij’-pagina. Want wil jij graag een ronkend ‘Wij van WC-eend adviseren WC eend-verhaal’ van ons horen? Waarschijnlijk niet! Daarom hebben we onze meest kritische klanten gevraagd hun meest kritische vragen aan ons te stellen. Hierop antwoorden was best even zweten. Maar het is gelukt! Benieuwd naar het resultaat? Lees dan gauw verder!
Vraag 1:
Moeizame communicatie in familiebedrijf
“Ik ben sinds kort bij mijn vader in het bedrijf gekomen. We runnen het bedrijf nu samen, maar onze communicatie verloopt moeizaam. We hebben al eerder professionals ingehuurd om ons te helpen dit te verbeteren. Helaas leidde dit niet tot resultaat. Waarom zou het met jullie aanpak wel lukken?”
Hier hebben we meteen een heel boeiende casus te pakken! Bij een samenvoeging of overname speelt heel veel. Denk aan verschillende visies, ervaringen en generatieverschillen. Het is dan niet gek dat jij en je vader niet direct op 1 lijn zitten en de emoties hoog op kunnen lopen. En dat heeft gevolgen voor jullie communicatie. Gelukkig hebben we veel ervaring met dit soort cases, waardoor we jullie hier goed bij kunnen helpen.
Hoe pakken we dit aan? We beginnen zo’n traject met de eerste A van A3: Aandacht. Aandacht voor jou en je vader apart. Niet het issue, maar jullie als persoon staan hierbij centraal. We willen goed begrijpen hoe jullie er allebei in staan. Wat zijn jullie drijfveren? Waar ligt jullie kracht? Wat is je doel? Verbinding maken is hierbij essentieel.
Zijn we bij jullie allebei tot de kern gekomen? Dan volgt de 2e A van A3: Analyse. Soms doen we deze analyse met de 3 A3 partners samen. We kunnen er dan vanuit ieders achtergrond en expertise naar kijken. We bepalen waar de aandachtsgebieden liggen waar we ons op gaan focussen. Waar versterken jullie elkaar en waar moeten jullie nog in worden versterkt? Hebben we dit helder, dan zijn we klaar voor de volgende fase.
De 3e fase is de A van aanpakken. In deze fase brengen we jullie bij elkaar. We bespreken onze inzichten van de individuele sessies. Belangrijk is dat jullie begrip krijgen voor elkaar, jullie (verschillende) zienswijzen en manier van communiceren. Ook geven we jullie inzicht in waar jullie elkaar kunnen versterken.
Het ‘eindproduct’ is een krachtig en gedegen plan van aanpak dat we gezamenlijk opstellen. Deze is gebaseerd op de 5 ontwikkelingsstadia van Bruce Tuckman. Hij beschrijft de verschillende fases die de jullie als nieuwe compagnons met elkaar gaan doorlopen.
En natuurlijk zijn we er om jullie bij de hobbels die er ongetwijfeld nog gaan komen, te begeleiden!
Vraag 2:
De juiste coach bij mijn hulpvraag
“A3 bestaat uit 3 coaches met ieder hun eigen specialisaties. Hoe weet ik dat ik de coach(es) toegewezen krijg die het beste aansluit(en) bij mijn hulpvraag? En niet diegene die toevallig tijd heeft”?
Dat is een goede vraag! Bij ons mag je ervan uitgaan dat we je altijd helpen. Wij doen dat natuurlijk bij voorkeur zelf, maar mocht er een reden zijn dat wij dat niet kunnen, dan verwijzen we je door naar een specialist uit ons uitgebreide netwerk.
Als er een vraag bij ons binnenkomt, dan bekijken we dat met onze 3 A3 partners. Elke partner heeft zijn of haar eigen expertise, ervaring en achtergrond. Wij kijken kritisch naar je hulpvraag en bepalen welke coach qua expertise, maar ook qua persoonlijkheid het beste bij je vraag past.
Als coaches zijn we aangesloten bij de NOBCO en houden we ons aan de ‘Beroepscode professionele coaching’. In deze code staat bijvoorbeeld dat we alleen mogen coachen op onze eigen expertise. Je kunt er dus op vertrouwen dat jouw vraagstuk altijd de juiste coach krijgt.
Soms komt het voor dat je vraag van meer kanten belicht moet worden. Stel, je bent teamleider, maar je team heeft moeite met jouw stijl van leidinggeven. Dan kan het verstandig zijn om zowel jou als teamleider, als het team als geheel te coachen. Een oplossing kan dan zijn dat teamcoach Marian het team begeleidt en Ellen als coach persoonlijk leiderschap jouw begeleiding op zich neemt. Marian en Ellen sparren vooraf en tijdens het traject over de beste aanpak en de voortgang. Zo houden zij elkaar scherp. Uiteraard wordt persoonlijke informatie uit jouw individuele traject nooit zonder jouw toestemming gedeeld.
Conclusie: je krijgt altijd de juiste coach voor jouw hulpvraag. En soms krijg je ons zelfs allemaal!
Vraag 3:
Waarom nazorg na teambuilding?
“Wij vroegen jullie teambuildingssessies te organiseren voor ons bedrijf. Jullie wilden dat doen, maar adviseren ook een nazorgtraject. Waar ga ik aan merken dat jullie die extra investering waard zijn?”
Laten we eerst uitleggen, waarom we het belangrijk vinden om ook na zo’n teambuilding betrokken te blijven.
Teambuilding is een goede manier om iedereen bewust te maken van het eigen gedrag, het groepsgedrag en de effecten die deze op elkaar hebben. We merken dat mensen na zo’n dag vol enthousiasme en met goede voornemens naar huis gaan. Maar daarna start pas de echte uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat er minimaal 21 dagen nodig zijn om gedrag echt te veranderen. En dan moet je daar ook nog eens elk moment van de dag mee bezig zijn! In de praktijk zie je vaak dat er weinig is geregeld om de gedragsverandering te borgen. Iedereen wordt weer opgeslokt door de dagelijkse gang van zaken en de goede voornemers raken al gauw weer op de achtergrond. Zonde van alle tijd, energie en geld die jullie in de teambuilding hebben gestoken!
A3 helpt je bij de borging, zodat er ook daadwerkelijk wat gaat veranderen in je organisatie. Dit doen we door periodiek een ‘thermometer in je organisatie te steken’. We kijken waar de organisatie staat en of de afspraken worden nagekomen. Hierdoor kun je op tijd bijsturen als dat nodig is. Merken we dat het loopt, dan laten we je steeds weer een beetje meer los. Want uiteindelijk moet je organisatie of het team het zelf gaan doen. We blijven wel graag op de achtergrond aanwezig. We kennen je organisatie inmiddels en door bijvoorbeeld een halfjaarlijkse sparringsessie met de directeur of teamleider kijken we of er nog zaken zijn die aandacht nodig hebben. We kunnen ook meedenken als er veranderingen op stapel staan, zoals een managementwisseling of de introductie van een nieuw systeem. Voordeel voor je organisatie is dat er altijd een paar extra ogen zijn die met je meekijken.
En die extra investering? Die paar uren die wij in de nazorg steken verdien je met een goudenteam in no-time terug :)!